Kreatív stratégia-építés Walt Disney segítségével

disney_magic_kingdom_3
Cég / Tree Vision

Kreatív stratégia-építés Walt Disney segítségével

A céges stratégia építése számtalan módon történhet. Rendszeres megbeszéléseken, felelős személyek szakmai feladataként, de akár valami szokatlan módszerrel is. Különösen ajánlott ez utóbbi, ha érezzük, elfáradt a cég vagy a cégvezetés, mechanikusan mennek a dolgok, nem látunk különösebb potenciált a vállalatban, érezzük, hogy valaminek vagy valakinek fel kellene ráznia a csapatot. Ha már eddig eljut a cégvezetés, az fél siker! De a megoldáshoz nem árt igénybe venni külső szakembert, aki elfogulatlanul, objektív szemlélőként, friss szemmel segíthet ránézni a helyzetre és a lehetőségekre.

Természetesen a Tree Vision módszere önmagában is jól alkalmazható erre a feladatra, de vannak izgalmas egyéb eszközök is, amelyekkel mi is szoktunk élni munkánk során. Egy ilyen a Disney módszer. És a név nem a véletlen műve!

Az igazán kiemelkedő, kreatív személyiségek általában több területen is bizonyítanak. Jó példa erre a híres Walt Disney is, aki zseniális rajzfilmek mellett saját céget is épített.

Amikor cége a csőd közelébe került, gondolkodott, hogy lehetne ezt a helyzetet kezelni, megoldani és a régi görög filozófusok módszereiből merített.

Ők rájöttek arra (ó, ha az oktatáspolitika is ismerné őket!!), hogy ha nem egy helyben ülve gondolkodnak, beszélgetnek, akkor az sokkal hatékonyabb lehet. Sokkal több ötlet születik bennünk, ha közben mozgunk, új környezetbe kerülünk. Disney-nek ez szöget ütött a fejébe. Hely volt bőven, a nagy stúdiók rendelkezésre álltak. Ki mondta, hogy ott csak filmet lehet készíteni, céges stratégiát nem?!

Neki ez bejött, megoldották akkor a stúdió gondjait (azóta is él és virul), nekünk pedig már nincs más dolgunk, mint lekoppintani, alkalmazni a jól bevált módszert.

A módszer röviden az alábbi:

  • mindenkinek, aki a cégben dolgozik, kikérjük a véleményét, mindent rögzítünk, semmit nem vetünk el, hagyjuk kicsit érvényesülni, érni a legvadabb gondolatokat is
  • aztán egy szűkebb hozzáértő, szakmai kör végigmegy ezeken a javaslatokon, ötleteken és rögzíti, melyiknek mi lenne a feltétele, melyiket hogyan lehetne kivitelezni, megoldani (jellemzően itt már be szoktak kúszni olyan további ötletek is, amelyek meglepőek, korábban fel sem merültek volna, beindul a fantázia)
  • a következő körben egy szűk (szakmai) kör végigveszi az összes ötletet, szortíroz: kidobja a megvalósíthatatlan, extrém költséges, haszontalan ötleteket, kiválasztja jókat, aztán az utóbbiakat rangsorolja megvalósíthatóság, prioritások szerint

Az egész folyamat során jó, ha coach vezeti a dolgot, ügyel a szabályok betartására, a kellő szabad gondolkodásra, arra, hogy ne ítélkezzenek elhamarkodottan. A coach – ha ügyes – szinte észrevétlenül rá tudja vezetni a résztvevőket a legjobb, testreszabott alternatívák megtalálására, kiválasztására.

Disney már régen nincs köztünk, pedig biztos vevő lenne a Tree Vision-re is, szerintem imádná!

Számos hasonló módszer van még a tarsolyunkban. Számunkra mindig az az egyik legizgalmasabb része egy coaching folyamatnak, hogy ráismerjünk, melyik cégnél melyik módszer lehet a nyerő, kinél mennyire lehetünk bátrak, kezdeményezők egészen újszerű gyakorlatok, ‘játékok’ alkalmazására.